Repoveden kansallispuisto, Repovesi National Park, Finland

Kevätiltojen lämmetessä matkasimme Repoveden kansallispuistoon. Repovesi sijaitsee Valkealassa, Kouvolan pohjoispuolella. Tarkoitus oli kävellä muutama kilometri lauantaina ja leiriytyä aikaisin rauhalliseen paikkaan nuotiolle.

Lapinsalmen sisääntulo Repovedelle

Kävimme kansallispuistoon Lapinsalmen sisääntulon kautta,Lapinsalmelta löytyy hyvät opastukset puistoon sekä kioski josta voi viimeisten täydennysten lisäksi kysellä retkivinkkejä. Lapinsalmen ylittävän riippusillan ylitys oli kahdelle mäyräkoiralle aika jännittävää. Puoleenväliin asti meni mallikkaasti mutta sen jälkeen alkoi mäyräkoiran jalat täristä ja loppusillan ylitys meni ryöminnäksi. Sillalta aukeaa hienot näkymät Kapiaveden yli. Heti sillan toisella puolella sijaitsee tuli- ja telttapaikka hätäisimmille matkaajille tai päiväretkeilijöille.

Lapinsalmen silta

Lapinsalmelta kävelimme Katajavuorelle jonne johtaa aika jyrkät portaat. Katajavuoren päältä aukeaa mahtavat näköalat, hyvä taukopaikka! Emme kuitenkaan jääneet pidemmäksi aikaa vuoren päälle, suuntasimme reittiä pitkin hieman kiertäen Kapiaveden tulipaikalle lounastauolle. Kapiavesi ei ole kovin ihmeellinen paikka, ainakin käydessämme aika tuulinen ja täynnä päiväretkeilijöitä.

Kapiaveden lounaan jälkeen jatkoimme Kuutinkanavalle, jossa oli tarkoitus yöpyä. Saavuimme perille kuitenkin melko aikaisin, joten jatkoimme sieltä vielä matkaa metsän läpi kohti Talaksen telttapaikkaa. Kuutinkanava on muutenkin aika rajoitettu telttapaikkojen osalta ja sopii ehkä paremmin taukopaikaksi kuin yöpymiseen.

Talaksen telttapaikalta löytyi hyvin tilaa. Tulipaikka sijaitsee Talaksessa niemen kärjessä johon mahtuu reilusti telttoja, omaa rauhaa kaipaavalle löytyy myös rauhallisempia paikkoja hieman syrjemmästä. Niemen juurella on myös hyviä suojaisia luonnonkivisiä tulisijoja.

Talaksessa vietetyn yön jälkeen kiersimme takaisin Lapinsalmelle Kapiaveden yli köysilossilla. Lossilla köysiä kannattaa muuten kokeilla vetää molempiin suuntiin niin oivaltaa nopeammin miten lautan saa liikkeelle. Meiltä kesti pitkä tovi ymmärtää vetää köyttä oikeaan suuntaan.

Repovesi on eteläisen Suomen parhaita kansallispuistoja. Sen monipuoliset maastot ja varsinkin korkeat mäet tarjoavat upeita maisemia puiston yli. Runsas veden läheisyys ja järvien määrä tekee puistosta myös helpommin lähestyttävän.

2 Comments Add yours

1. Tätä oli kiva lukea, kun suunnitelmissa on ollut lähteä itsekin tuonne kera karvaisten perheenjäsenten. Tuo riippusilta on tosi makea, mutta hieman mietityttää joutuisinko kantamaan tutisevaa koiraa toiselle puolelle 😀

Liked by 1 person

1. trekkingandphotos says:

Riippusilta on tosiaan hieno. Kannattaa mennä, hyvin meidänkin molemmat koirat lopulta siitä yli pääsi 🙂